Τμήμα Νοσηλευτικής ΑΤΕΙΘ

20 Σεπτεμβρίου 2017  Καθηγητές : Πρακτική άσκηση μέσω ΕΣΠΑ                  19 Σεπτεμβρίου 2017  Καθηγητές : Ανακοίνωση για την Πρακτική Άσκηση                  19 Σεπτεμβρίου 2017  Καθηγητές : ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΣΠΑ                  18 Σεπτεμβρίου 2017  Καθηγητές : Εκδήλωση ενδιαφέροντος για πρακτική άσκηση για το χειμερινό εξάμηνο                  14 Σεπτεμβρίου 2017  Γραμματεία : Τροποποίηση ημερομηνιών εγγραφής επιτυχόντων των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2017 σε Τμήματα του ΑΤΕΙ/Θ                  
3ο Εξάμηνο
ΤίτλοςΔΜ (Θ)ΔΜ (Ε)Ώρες (Θ)Ώρες (Ε)Κατηγορία
Χειρουργική Νοσηλευτική Ι 7 4 4 4 Υποχρεωτικό
Παθολογική Νοσηλευτική Ι 7 4 4 4 Υποχρεωτικό
Χειρουργική Ι 2 - 3 - Υποχρεωτικό
Παθολογία ΙΙ 2 - 3 - Υποχρεωτικό
Ψυχολογία της Υγείας 2 - 2 - Υποχρεωτικό
Κοινωνιολογία της Υγείας 2 - 2 - Υποχρεωτικό



ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι ΘΕΩΡΙΑ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

 

Σκοπός του μαθήματος

     Με την θεωρητική διδασκαλία οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις κατάλληλες γνώσεις που αφορούν παθολογικά προβλήματα αιμοποιητικού ιστού, πεπτικού, αναπνευστικού συστήματος και προβλήματα ασθενών με σακχαρώδη διαβήτη. Οι φοιτητές στο τέλος του μαθήματος θα πρέπει να είναι ικανοί να πραγματοποιήσουν ολοκληρωμένη νοσηλευτική εκτίμηση του ασθενούς αξιοποιώντας πηγές πληροφοριών από τον ασθενή και το περιβάλλον του. Επίσης, θα μπορούν να αναγνωρίζουν τα προβλήματα του παθολογικού ασθενούς, να διατυπώνουν νοσηλευτικές διαγνώσεις, τους σκοπούς νοσηλευτικής φροντίδας να παρέχουν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της νοσηλευτικής φροντίδας.

Στο εργαστηριακό μέρος οι φοιτητές θα αποκτήσουν οι φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους κάνουν ικανούς να προσφέρουν νοσηλευτική φροντίδα σε ασθενείς που νοσηλεύονται σε τμήματα του παθολογικού και χειρουργικού τομέα.

 Διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος

*      Λήψη νοσηλευτικού ιστορικού σε παθολογικό ασθενή

*      Νοσηλευτική διεργασία

*      Σε όλα τα παρακάτω: εκτίμηση των προβλημάτων του ασθενούς, διατύπωση νοσηλευτικών διαγνώσεων, νοσηλευτικές παρεμβάσεις, αξιολόγηση παρεμβάσεων. 

*      Βασικές αρχές φυσιολογίας αιμοποιητικού συστήματος. Σιδηροπενική αναιμία - κακοήθης αναιμία.

*      Απλαστική αναιμία, αιμολυτικές αναιμίες, πολυκυταραιμία.

*      Λευχαιμίες - Λεμφώματα.

*      Βασικές αρχές ανατομίας και φυσιολογίας του αναπνευστικού συστήματος. Νοσηλευτική κλινική αξιολόγηση ασθενούς με προβλήματα αναπνευστικού συστήματος (επισκόπηση, επίκρουση, ακρόαση, ψηλάφηση). Τύποι αναπνοής, Διαγνωστικές εξετάσεις και δοκιμασίες – ο ρόλος του νοσηλευτή. 

*      Πνευμονική φυματίωση- επαγγελματικές πνευμονικές νόσοι.

*      Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονική νόσος (Άσθμα, βρογχίτιδα, εμφύσημα).

*      Βασικές αρχές ανατομίας και φυσιολογίας του πεπτικού συστήματος. Νοσηλευτική κλινική αξιολόγηση ασθενούς με προβλήματα αναπνευστικού συστήματος (επισκόπηση, επίκρουση, ακρόαση, ψηλάφηση). Διαγνωστικές εξετάσεις και δοκιμασίες – ο ρόλος του νοσηλευτή. 

*      Οξεία γαστρίτιδα- χρόνια γαστρίτιδα –πεπτικό έλκος –Επιπλοκές

*      Ηπατίδες – κίρρωση ήπατος.. 

*      Σακχαρώδης Διαβήτης.

*      Επιπλοκές σακχαρώδη διαβήτη.

 

 

 Μέθοδος αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις. Συνήθως το μάθημα περιλαμβάνει μια υποχρεωτική ομαδική ή ατομική εργασία λήψης νοσηλευτικού ιστορικού από συγκεκριμένο ασθενή.  Η εργασία θα είναι γραπτή και προφορική, καθώς θα παρουσιαστεί στην ολομέλεια της τάξης. Ο βαθμός της ομαδικής εργασίας θα συνυπολογίζεται με το βαθμό των γραπτών εξετάσεων, εφόσον ο δεύτερος είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 5. 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Διδακτικό περιεχόμενο

*      Φάρμακα – Γενικές αρχές χορήγησης φαρμάκων - Οδοί χορήγησης φαρμάκων - υπολογισμός δόσεων

*      Κάρτα φαρμάκων, χορήγηση φαρμάκων από το στόμα - Ενσταλάξεις κολλυρίων

*      Διαλύσεις φαρμάκων και αναρροφήσεις

*      Υποδόριες - Ενδοδερμικές ενέσεις

*      Ενδομυϊκές ενέσεις

*      Φλεβοκέντηση – Εισαγωγή φλεβοκαθετήρα - Αιμοληψίες

*      Είδη ενδοφλέβιων διαλυμάτων- Υπολογισμός ταχύτητας ροής διαλυμάτων

*      Τοποθέτηση ρινογαστρικού σωλήνα - Τεχνητή διατροφή

*      Οξυγονοθεραπεία

*      Στομίες - Περιποίηση κολοστομίας

*      Καθετηριασμός ουροδόχου κύστεως

*      Πλύση κύστεως και λήψη άσηπτων ούρων

*      Επανάληψη

Μέθοδος αξιολόγησης

Προφορικές τελικές εξετάσεις

 

ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι   ΘΕΩΡΙΑ - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

 

Σκοπός του μαθήματος

         Με την θεωρητική διδασκαλία οι φοιτητές θα είναι ικανοί να  εφαρμόσουν  τη νοσηλευτική διεργασία στους χειρουργικούς ασθενείς, τις αποκτηθείσες γνώσεις στη νοσηλευτική εκτίμηση των αναγκών χειρουργικών ασθενών, στο σχεδιασμό και στην παροχή ποιοτικής νοσηλευτικής φροντίδας.  Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διαδικασία νοσηλευτικής διάγνωσης, νοσηλευτικών παρεμβάσεων και αξιολόγησής τους με βάση σύγχρονα βιβλιογραφικά δεδομένα στα πλαίσια της άσκησης νοσηλευτικής βασισμένης σε ενδείξεις (evidence based nursing).

Στο εργαστηριακό μέρος οι φοιτητές θα αποκτήσουν όλες τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους κάνουν ικανούς να προσφέρουν νοσηλευτική φροντίδα σε ασθενείς που νοσηλεύονται σε τμήματα του παθολογικού και χειρουργικού τομέα.

 Διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος

*      Εισαγωγή στη χειρουργική νοσηλευτική: φάσεις περιεγχειρητικής νοσηλευτικής επιστήμης, ταξινόμηση χειρουργικών επεμβάσεων, μετεγχειρητικές επιπλοκές. 

*      Εισαγωγή στη χειρουργική νοσηλευτική: Άσκηση φοιτητών με εφαρμογή σχεδίου νοσηλευτικής φροντίδας ασθενή που υποβάλλεται σε χειρουργική επέμβαση.

*      Σε όλα τα παρακάτω: Κλινικές εκδηλώσεις, παρεμβάσεις, νοσηλευτικές διαγνώσεις & παρεμβάσεις, εκτίμηση αποτελεσμάτων νοσηλευτικής φροντίδας.

*      Διαταραχές ανώτερου πεπτικού συστήματος

*      Διαταραχές κατώτερου πεπτικού συστήματος

*      Διαταραχές κατώτερου πεπτικού συστήματος

*      Παθήσεις χοληδόχου κύστης και παγκρέατος 

*      Παθήσεις ήπατος 

*      Διαταραχές ανώτερου αναπνευστικού συστήματος

*      Διαταραχές κατώτερου αναπνευστικού συστήματος 

*      Διαταραχές ενδοκρινών αδένων 

*      Διαταραχές ενδοκρινών αδένων 

*      Υδατοηλεκτρολυτικές διαταραχές

*      Εγκαυματική νόσος

Μέθοδος Αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

 Διδακτικό περιεχόμενο

*      Φάρμακα – Γενικές αρχές χορήγησης φαρμάκων - Οδοί χορήγησης φαρμάκων - υπολογισμός δόσεων

*      Κάρτα φαρμάκων, χορήγηση φαρμάκων από το στόμα - Ενσταλάξεις κολλυρίων

*      Διαλύσεις φαρμάκων και αναρροφήσεις

*      Υποδόριες - Ενδοδερμικές ενέσεις

*      Ενδομυϊκές ενέσεις

*      Φλεβοκέντηση – Εισαγωγή φλεβοκαθετήρα - Αιμοληψίες

*      Είδη ενδοφλέβιων διαλυμάτων- Υπολογισμός ταχύτητας ροής  διαλυμάτων

*      Τοποθέτηση ρινογαστρικού σωλήνα - Τεχνητή διατροφή

*      Οξυγονοθεραπεία

*      Στομίες - Περιποίηση κολοστομίας

*      Καθετηριασμός ουροδόχου κύστεως

*      Πλύση κύστεως και λήψη άσηπτων ούρων

*      Επανάληψη

Μέθοδος αξιολόγησης

Προφορικές τελικές εξετάσεις

 

ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

 

Σκοπός του μαθήματος

Να  αποκτήσουν οι φοιτητές της Νοσηλευτικής γνώσεις περί των παθήσεων του ανθρώπου ώστε να γνωρίζουν καλώς το αντικείμενο με το οποίο κυρίως θα ασχοληθούν στην επαγγελματική τους απασχόληση. Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις παθολογικές οντότητες και τον τρόπο που ο επαγγελματίας υγείας προσεγγίζει τους πάσχοντες με σκοπό τη διάγνωση και θεραπεία.  Οι φοιτητές θα μπορούν να διακρίνουν τις επί μέρους παθήσεις των διαφόρων συστημάτων του ανθρώπου και θα γνωρίζουν τη σημασία των διαφόρων νεώτερων διαγνωστικών τεχνικών και τη σύγχρονη θεραπευτική των διαφόρων νοσημάτων.

 Διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος

*      Αποτελεί ουσιαστικά συνέχιση της Παθολογίας Ι και ολοκλήρωση του μαθήματος της Παθολογίας. Ειδικότερα παρουσιάζονται τα παρακάτω νοσήματα

*      Παθήσεις καρδιαγγειακού συστήματος, Στηθάγχη, Έμφραγμα του μυοκαρδίου, Καρδιακή Ανεπάρκεια, Καρδιακές Αρρυθμίες, Υπέρταση  (1η έως 4η εβδομάδα)

*      Παθήσεις ενδοκρινών αδένων Σακχαρώδης Διαβήτης, Υποθυρεοειδισμός, Υπερθυρεοειδισμός, νόσος Cushing, Ανεπάρκεια Επινεφριδίων (5η έως 8η εβδομάδα)

*      Παθήσεις ουροποιητικού συστήματος, Οξεία Νεφρική Ανεπάρκεια, Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια, σπειραματονεφρίτιδα, νεφρωσικό σύνδρομο (9η έως 11η εβδομάδα)

*      Παθήσεις συνδετικού ιστού, Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος, Ρευματοειδή Αρθρίτις (11η έως 13η εβδομάδα)

Μέθοδος αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις

 

ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ Ι

Σκοπός του μαθήματος Να παρέχει στους φοιτητές γνώσεις ώστε να αναγνωρίζουν τη σημειολογία των χειρουργικών παθήσεων συγκεκριμένων οργάνων και  συστημάτων και να κατανοούν τις μεταβολές  που υφίσταται ο μεταβολισμός του χειρουργικού ασθενούς ώστε  να παρέχουν την κατάλληλη νοσηλευτική φροντίδα.

 Διδακτικό περιεχόμενο

*      Προεγχειρητική προετοιμασία και εκτίμηση ασθενούς- επιβαρυντικοί παράγοντες. (1η εβδομάδα)

*      Στοιχεία αναισθησιολογίας(2ηεβδομάδα)

*      Μετεγχειρητική φροντίδα ασθενούς - γενικές μετεγχειρητικές επιπλοκές - πρόληψη και αντιμετώπιση. (3η  - 4η εβδομάδα)

*      Χειρουργικές παθήσεις: τέτανος - παθήσεις μαστού - παθήσεις στομάχου - 12δακτύλου- επιπλοκές είδη χειρουργικών επεμβάσεων (5η  - 6η εβδομάδα)

*      Φλεβικής θρόμβωσης- πνευμονική εμβολή - θρομβοπροφύλαξη(7η εβδομάδα)

*      Shock – είδη αυτού- αντιμετώπιση(8ηεβδομάδα)

*      Παθήσεις παχέως εντέρου και πρωκτού(9ηεβδομάδα)

*      Παθήσεις παγκρέατος - χοληφόρων(10η εβδομάδα)

*      Οξεία κοιλία - οξεία σκωληκοειδίτις - περιτονίτις - ειλεός(11η εβδομάδα)

*      Καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις(12η εβδομάδα)

*      Εγκαύματα - κακώσεις θώρακος(13ηεβδομάδα)

Μέθοδος Αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις

 

 

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

 

Σκοπός του μαθήματος

Να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές στην κατανόηση αφενός της υγείας ως ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο και ευρύτερα κοινωνικό φαινόμενο και αφετέρου  της νόσου μέσα από τις ψυχοκοινωνικές της διαστάσεις. Η διδασκαλία των διαφόρων χρονίων νοσημάτων γίνεται μέσα από τις ψυχολογικές θεωρίες και έρευνες που συνδέουν τις ψυχικές καταστάσεις με τις λειτουργίες της φυσιολογίας του οργανισμού. Επίσης γίνεται αναφορά σε ψυχολογικές τεχνικές και παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των ασθενών και των συγγενών στο στρες της νόσου.

 Διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος

*      Εισαγωγή στην ψυχολογία της υγείας: Ολιστική θεώρηση της υγείας.

*      Η συμβολή της ψυχολογίας στην πολιτική της υγείας του 21ου αιώνα

*      Υγεία και προσωπικότητα. Η σύνδεση της υγείας/ νόσου με βιολογικούς τρίτους παράγοντες της προσωπικότητας

*      Συμπεριφορές διάγνωσης και συμπεριφορές πρόληψης: η σημασία της για την υγεία και ο ρόλος των επαγγελμάτων υγείας

*      Νόσος και στρες. Συνθήκες της νόσου και ψυχολογικές αντιδράσεις του ασθενή

*      Ψυχολογικές θεωρίες και τεχνικές για την αντιμετώπιση του στρες της νόσου. Αποτελεσματικότητα των στρατηγικών προσέγγισης και αποφυγής ως αμυντικές επιδράσεις στη νόσο

*      Επικοινωνία ασθενών-θεραπευτών: Η τήρηση των ιατρικών οδηγιών. Ο ασθενής στο Νοσοκομείο. Η ανάθεση της ευθύνης για την υγεία από τον ιατρό - νοσηλευτή στον ασθενή

*      Χρόνια νοσήματα και ψυχολογικές παρεμβάσεις-Σακχαρώδης διαβήτης. Βρογχικό άσθμα.Ρευματοειδής αρθρίτιδα

*      Καρδιαγγειακά προβλήματα και ψυχοκοινωνική προσαρμογή

*      Ασθενείς με καρκίνο και προτάσεις για την ποιότητα ζωής

*      Ο πόνος μια βιοψυχοκοινωνική προσέγγιση

*      Νοσηλεία στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας

*      Οι ασθενείς και ο θάνατος

Μέθοδος Αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις

 

 

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΥΓΕΙΑΣ

 

Σκοπός του μαθήματος

Να  βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τα κοινωνικά χαρακτηριστικά της ασθένειας, την εμπειρία της ασθένειας, τη δυναμική των σχέσεων μέσα στο σύστημα υγείας καθώς και τους περιορισμούς και τις προοπτικές της επαγγελματικής φροντίδας. Η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας μέσα από τη μελέτη του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου μπορεί να ενισχύσει την αυτογνωσία των νοσηλευτών ώστε να παρέχουν σύγχρονη και χωρίς διακρίσεις ανθρωποκεντρική φροντίδα. Έτσι, το νοσηλευτικό επάγγελμα που προϋποθέτει ιδιωτικότητα, εχεμύθεια και στενή διαπροσωπική σχέση με τους ασθενείς αντιμετωπίζεται και από την κοινωνιολογική άποψη, η οποία υποστηρίζει και αποδέχεται την επίδραση των κοινωνικών δυνάμεων στην άσκησή του.

 Διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος

*      Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία της Υγείας. Διακρίσεις της Κοινωνιολογίας της Υγείας. Κοινωνιολογία της Ασθένειας – των Υπηρεσιών Υγείας – της θεραπευτικής σχέσης – της Ποιότητας Ζωής – της Βιοηθικής.

*      Κοινωνιολογία της Ασθένειας. Υγεία και αρρώστια. Βασικές εννοιολογικές προσεγγίσεις. Αντιλήψεις, στάσεις και συμπεριφορές υγείας.

*      Κοινωνιολογία της Ασθένειας (συνέχεια). Ανισότητες και διαφορές στην υγεία. Ανισότητα εισοδήματος και προσδόκιμο ζωής. Ανισότητες στο επίπεδο υγείας του πληθυσμού. Ανισότητες στην προσφορά και χρήση των υπηρεσιών υγείας. Ανομία και αγχογόνα γεγονότα της ζωής. Άγχος και αρρώστια. Αναζήτηση φροντίδας υγείας.

*      Κοινωνιολογία των υπηρεσιών υγείας. Οι υπηρεσίες υγείας στην κοινωνία. Νοσοκομείο - «επιχείρηση»: διλήμματα. Ηγεσία και διοίκηση.

*      Κοινωνιολογία των υπηρεσιών υγείας (συνέχεια). Επικοινωνία και ποιότητα φροντίδας υγείας. Ιατρικός φάκελος και φάκελος φροντίδας υγείας.

*      Κοινωνιολογία της θεραπευτικής σχέσης. Κοινωνικοί ρόλοι στη θεραπευτική σχέση ιατρού-αρρώστου. Ομοίως, στη σχέση νοσηλευτή και ασθενούς.

*      Κοινωνιολογία της Ποιότητας Ζωής. Υγεία και ποιότητα ζωής. Κοινωνικοί δείκτες ποιότητας ζωής. Ασυμβατότητα εκτιμήσεων μεταξύ υποκειμενικών και αντικειμενικών διαστάσεων της ποιότητας ζωής. Περιορισμοί εκτιμήσεων της ποιότητας ζωής.

*      Ποιότητα ζωής ασθενών. Ποιότητα ζωής ασθενών: με καρκίνο – με AIDS – με καρδιαγγειακά νοσήματα – με Alzheimer – ποιότητα ζωής νεφροπαθών.

*      Κοινωνιολογία Βιοηθικής και Δεοντολογίας. Βασικές αρχές βιοηθικής. Συναίνεση και ενημέρωση ασθενούς.

*      Ικανότητα αντίληψης της ενημέρωσης. Ελεύθερη λήψη αποφάσεων. Απόκρυψη της αλήθειας. Εμπιστευτικότητα και ιατρικό απόρρητο.

*      Κοινωνιολογία της Βιοηθικής (συνέχεια). Ευθανασία και υποβοηθούμενη αυτοκτονία. Πειραματικές ιατρικές έρευνες. Παρηγορητική φροντίδα. Θεραπευτική ματαιότητα.

*      Κοινωνιολογία της Βιοηθικής (συνέχεια). Μεταμοσχεύσεις οργάνων. Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.  Κλωνοποίηση.

*      Κοινωνιολογία της Βιοηθικής (συνέχεια). Σύγκρουση συμφερόντων και πολλαπλότητα ιατρικών ρόλων. Διλήμματα κατανομής πόρων και θεραπευτικής αποτελεσματικότητας.

Μέθοδος αξιολόγησης

Γραπτές τελικές εξετάσεις